måndag 10 januari 2011

Den gågna helgen

har varit mycket trevlig. I lördadgs var vi hemma hos Lone och åt dansk fleskestek med glaserad potatis och rödkål. Mums och speciellt mums för de knapriga fläsksvålarna! Jag tror jag åt minst tjugo stycken smala strimlor. Till det drack vi ett Jacobs Creek och till efterrätt var det en hallonglassbomb med kaffe. Sedan halkade vi hemåt arm i arm på glashala trottoarer. Nä, det gick inte att gå på trottoaren utan det var gatan som blev promenadstråk. Den var ju bar i mitten i alla fall.

I går, söndag, bjöd vi hem Erik och Gerda från Köpenhamn på lunch och eftersom det var lika bra att puffa ihop danskarna i ett svep, så bjöd vi Lone också. Jag tänkte bjuda Marianne med men jag fick inte tag på henne på söndagsförmiddagen, så det gick i stöpet. Hon kommer i stället idag för att hämta en hög gamla Allt om Mat som jag inte tänker släpa med mig till Sundsvall.

Nu är vårt hem rätt avskalat vad gäller inredning. Minimalistiskt i kvadrat skulle man nog kunna säga. Inte en tavla kvar på väggarna, bokhyllorna är tömda på både böcker och hyllor och de gamla mattor som fick följa med från kök och arbetsrum i Sundsvall, har nu fått göra den sista resan - den till återvinningen. Det är konstigt vad tiden går fort. I morgon åker vi till Ögoncentrum i Varberg och sedan är det bara 14 dagar kvar tills flyttgubbarna kommer och lastar. Det känns som ett riktigt äventyr fast det egentligen är att flytta hem igen. Första helgen där uppe blir nog både jobbig och helt underbar. Alla tre ungarna kommer och så kommer även Monica, min trogna vän, och hjälper till. Alla kan behövas, för det är en hel del som ska ordnas i både skåp och lådor och vi vill ju gärna ha någonstans att sova och sitta med. Och gänra kolla senaste nytt på burken också. PCn är mindre viktig, eftersom jag tar med mig min illa laptop så klart. Jag ska ladda mobila bredbandet så jag kan roa mig under bilfärden.

Nu hoppas vi vädergudarna är nådiga både i morgon och den 26-27. Kram på er alla tills nästa gpng/MargS

Inga kommentarer: