måndag 16 mars 2015

Historien om ett knä

Efter flera års trassel med mitt högra knä innebärande, värk och röntgen och flera kortisonsprutor fick jag tillslut tid för operation i september. Men en vecka före utsatt datum ringer op.koordinatorn och beklagar men de har inte tillräckligt många sjuksköterskor för att öppna vårdavdelningen varför de bara kan ta akuta ortopedoperationer! Då blev jag så klart ledsen men också "irriterad". Eftersom vårdgarantins 90 dagar gått ut begärde jag, och fick, rätt till op utanför landstinget. Jag valde att åka till Ortopediska huset i Stockholm. Jag ville inte ha op före vår semester så jag skrev till OH och bad om op i januari och när kallelsen kom, hade jag fått tid för läkarbesök 8/1 och op 21/1.

Den 20/1 åkte jag till Sthlm, fick ett eget rum som var som ett bättre hotellrum med TV på väggen och allt man kunde önska sig. Efter ett par timmar kördes jag till op. kanyl i handen och god natt.
När jag vaknade hade jag ett rejält bandage och ONT! Men det var bara att ringa på personalen så kom de med morfintabletter och sprutor.

Dagen efter var det upp och stå,och gå,en kort tripp och på,kvällen togs det stora paketet bort och på kvällen fick jag duscha. Skönt! Och på lördagen fick jag åka hem.

Den 5/3 var jag på återbesök och fick beröm för att jag lyckats träna upp så bra rörlighet på bara 6 veckor. Då fick jag en kopia på mitt röntgenfoto.

Nu får jag gå utan kryckor inomhus men ute måste jag fortfarande använda mina "magra kompisar" 
Knät har läkt bra men jag får fortfarande ont om jag går för mycket. Jag vill ju bli bra nu och inte höra att jag ska ta det lugnt för det dröjer upp till ett år innan knät är tillbaka i sitt ursprungliga skick.

Inga kommentarer: