söndag 5 december 2010

Åka tåg på vintern...behöver det sägas mer?

I fredags hade Lone och jag planerat att åka in till Malmö, gå på varuhuset Triangeln och strosa runt, äta middag på Los Arcos med fyra andra damer och avsluta med att se Madame Butterfly på Malmöoperan. Och för att vara säkra på att hinna med allt så åkte vi hemifrån kl. 15, tåget gick 15.22 och det fungerade. Bussen kom efter 10 min och det var kaos på Malmö gator så vi hade 15 min på oss tills vi skulle vara på Los Arcos, d.v.s. byebye Triangeln. Middagen var som vanligt på det stället supergod från Frozen Strawberry Marguerita via guacamole med nachochips till faitas med blandat ox- och kycklingkött med Coronas till. En lagom promenad i snöslasket, vadande genom lerpölar, tog oss till Operan i tid för första ringningen. Föreställningen var underbar, vilka otroliga röster! Det var så att håret reste sig på hela kroppen när Butterfly själv tog i med full kraft. Den som verkligen stal publikens hjärtan var en liten kille på c:a 4 år som spelade Butterflyes son. Han var såååå söt! Ensamblen fick stående ovationer från den jublande publiken. Och så långt hade ju det mesta gått i lås men så skulle vi hem också!!

Det började med en proppfull buss från Triangeln till Malmö C, körd av en chaufför som var på ursurt humör. Det var tvärstopp och snabba gaspådrag i tät följd och folk som inte hade busskort fast det var länge sedan Skånetrafiken slutade med kontanter i bussarna. Men till slut var vi framme vid centralen och vad står det då på avgångstavlan? INSTÄLLT så klart och dessutom vände norrgående tåg i Lund då ett godståg pajat nåt mellan Lund och Malmö, så det fanns bara ett spår att köra på. Vi fick ta ett pågatåg till Lund och sedan vänta i 1 (en) timme på en blåsig perrong innan det kom ett tåg till Landskrona-Helsingborg. Gissa om jag var glad att jag tog på mig leggings under byxorna. Resan gick under fniss och skratt för alla ombord hade varit med om samma äventyr och var lika trötta så det var allmänna skratt i hela vagnen så fort nån sa: "Skånetrafiken!" Om allt hade flutit som det skulle hade vi varit hemma 23,20, nu var klockan 00.30 innan vi var hemma. Då var sängen skön ska jag säga.

I dag är det söndag, det snöar men är inte kallt och kartongstapeln i köket växer. Vi har slutit avtal med Flyttfåglarna från Skellefteå efter ett spel som jag förde mellan åkerierna. Det slutade med att jag fått ner priset med flera tusen. Det högsta anbudet var på 26.000 och det spolade vi direkt och sedan låg de andra på från 23.000 ner till 18.000 och slutsumman blev 17.500 och det är vi så nöjda med.
Flyttningen sker troligen första veckan i februari och sedan lasset gått och vi städat det sista, sover vi över hos Lone innan vi styr mot norr.

Nästa gång jag åker ner hit blir troligen i september då ett till operabesök med Lone väntar. Det är Les Miserables som spelas och jag tar troligen tåget ner på tisdagen, besöker FF-föreningen på onsdagen och festar i Malmö på torsdagen. Om tider och plånbok är sams blir det kanske en tur till Köpenhamn inklusive ett besök hos Schlüters innan jag vänder norrut igen. Men dit är det långt. Nu ska julen firas, vi ska kanske en sväng till Peter o Marie i Göteborg efter nyår, jag ska operera ögonlocken en gång till och sedan flyttning. Håll tummarna för att allt klaffar. för oss./MargS

Inga kommentarer: