tisdag 15 januari 2013

Då så, då bloggar vi loss.

16/12 avresa med SAS till Arlanda, övenattning på Radisson Blue SkyCity. Sen kvällsmat på MacDonalds (!) och sen natti.

17/12 tidig start mot Hurghada med Thomas Cook Airline. Buss till ett hotell för att invänta passagerare från Danmark. När de kommit, åkte vi i fem timmar över bergen och genom öknen. Så länge det var ljust, var det ett fantastiskt scenario. Vid 20.30 var vi framme i Luxor och gick ombord på M/S Grand Rose. I receptionen möttes vi av en otrolig kristallkrona

Sen var det buffé och sängen som gällde.

Vår hytt
och vi hade en småbusig hyttchef som varje kväll överraskade oss med nya "konstverk"

Resten av båten var minst lika lyxig som receptionen utlovade. Här kommer en del spridda bilder.

När man hör "buffémat" tror man att man ska få samma urval varje dag, lunch o middag lika. Men icke! Det var olika teman, italiensk afton, fransk afton, asiatisk afton, europeisk afton, afrikans afton.

Vi var bara två svenskar ombord, resten var tyskar och engelsmän och varje språkgrupp hade sina egna guider. Alltså hade vi en svensk guide, en dansk guideelev och en egyptisk lokalguide. Lokalguiden hade 4 års högskolestudier bakom sig för att få arbeta i templen, bland gravarna och i museerna.

Varje morgon steg vi upp vid 5.30 för att ta oss till dagens utflyktsmål innan det blev för varmt. Vi åkte omväxlande bil, häst o vagn och liten båt. Jag skriver ett nytt inlägg om detta. Efter utflykten kom vi tillbaka till båten i tid för lunch och sedan var det soldäck som gällde och där var det personal som serverade drycker efter önskemål.

Solen strålade hela tiden från molnfri himmel och personalen berättade, att det regnat två gånger på 5 år så pass mycket att gatstenarna blev våta.. Innan dess var det 16 år sedan det regnade sist!