tisdag 29 januari 2013

Med ålderns rätt

har jag idag bestämt att vi ska ha städhjälp! Jag tog in offerter från flera firmor och beslutet, grundat på dels pris och dels personlig kännedom, blev HK som hjälp mig tidigare, när jag behövt flyttstädat hos två av mina gamlingar. Otroligt billigt, 18kr/ kvadratmeter för storstädning och 13kr/kvm för veckostädning och så betalar RUT hälften av detta. Eftersom Åkes rum är förbjudet område så blir den yta de ska städa totalt 55 kvm. Idag var de här, två män och en kvinna, och storstädade och det blev till belåtenhet så nu får de fortsätta en gång varannan vecka. Är jag lat nu? Nää, så det så!

Medan städarna gick löst på vårt damm, var Åke och jag på sjukbesök hos Liselott som ligger kvar på sjukhuset efter det överarmsbrott hon fick för två veckor sedan. Det var Jacks 75-årsdag så vi fick tårta och kaffe på sjukrummet. Min käraste barndomsvän har troligen inte långt kvar. Cancern har ätit upp henne mer eller mindre totalt. Man ser på ögonen att hon finns därinne men orden kommer inte ut som hon vill och skelettet är angripet med svår värk, speciellt vid beröring, som resultat. Jack hoppas kunna ta hem henne för den sista tiden men f-n vet hur det ska gå. Hon behöver hjälp dygnet runt och hon har speciell personal som vakar vid hennes sida hela natten. Jack är där varje dag mellan 9 och 18.

 Så var snäll med dig medan du har dig och också med dem som finns omkring dig./MargS

1 kommentar:

inghem sa...

Det gör Ni rätt i. Det är bra för både kropp o själ. Värt varenda krona. Orken behövs för andra saker!