lördag 21 februari 2009

24 dagar kvar till solen

Det närmar sig! Jag räknade just ut att det är bara 24 dagar kvar tills vi reser. Det känns som om jag glömt en massa som måste göras innan dess men det är nog bara hjärnspöken det.

Nå, vad har jag gjort sedan i söndags då? Jo, jag har sytt klart två linnen och två linnekjolar till mig själv och ett par marinblå kritstrecksrandiga byxor också till mig själv. Så har jag sytt två linnen till Helena Nilsson och lagt upp och sytt in två tunikor till henne som hon köpt för stora.
På måndag kommer hon och hämtar dem och eftersom jag sytt en del till henne tidigare så kommer jag att få 1.500 kr i ersättning för material och arbete av henne.

Åke har byggt ångaren Mariefred (nästan) klar. Den står nu på hyllan i vardagsrummet och den är SÅÅÅ fin. Ett riktigt konstverk tycker jag och de som sett den. Men Åke skakar på huvudet och säger att det är en massa jobb kvar som inte syns. Men jag är nöjd och nu önskar jag han ville bygga en segelskuta också som kan komplettera den marina inredningen. Vi bor ju numera i en sjöfartsstad som kallas "Staden i vinden" och då borde man ta seden dit man kommer, eller hur?

I morgon är det söndag igen och om den hårda vind med snöbyar i som just dragit in över oss, hunnit dra bort så skulle det vara skönt med en liten promenad. Jag vill också åka till ÖB och köpa en gångmatta att lägga över det parti av den gröna wiltonmattan som ligger framför ingången till vardagsrummet. Den är så fin och den nöts ojämt eftersom man går rakt över den hela tiden när man rör sig mellan hallen och rummet. Jag såg att ÖB hade smala gångmattor i passande längd för under 100 kr och det låter lagom. Det lär ju inte vara höjden av elegans men man kan ju ta bort den när man ska ha "fint folk" på besök.

För några veckor sedan hade Aftonbladet en tävling där man kunde vinna ett års medlemskap i deras Viktklubb. Man skulle tala om varför man just behövde hjälp att gå ner i vikt och det med högst 20 ord. Jag startade min ordmaskin till hjärna och det blev:
"Ledsen och fet här jag går. Pensionen är liten, situationen svår. Snälla, låt mig vinna. Gör mig glad i år." Och gissa vad - JAG VANN.
Innan vi åker till Pafos ska jag logga in och registrera mig och så får vi se vad det innebär. Man får personligt stöd av dietist, viktterapeut och motionsexpert och så skulle man få råd och hjälp om smink och kläder när man nått sin idealvikt. Det låter inte så illa tycker jag.

Nu ska vi ta en kopp te och titta på Melodifestivalen. Den är lättsam att titta på medan man gör annat, t.ex. nålar och tråcklar.

Ha en skön helg.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mormor, du är bäst på ordvitsar! =) Kommer du ihåg när du van VIP band för grönalund när jag var liten? =)

Unknown sa...

Kommentaren är kvar mormor :-)

Skriver in den igen i allafall.

"Mormor, du är bäst på ordvitsar! =) Kommer du ihåg när du van VIP band för grönalund när jag var liten? =) "