söndag 14 oktober 2007

Damm

Det är en sak jag funderat på. Var kommer allt damm ifrån? Jag köper aldrig damm men lik f-baskat ligger dammet här och gömmer sig. Jag tittade mig omkring för att se om det behövde fixas nåt innan Mia o Tomas kommer och då såg jag det. DAMMET! Under sängen och bakom TVn och på svarta skåpet i köket bland annat. Det är bäst jag kör en riktig städrusch innan de kommer så jag slipper skämmas.

I dag är det halvklart, rätt soligt och c:a 15 grader varmt. Vi har faktiskt suttit på balkongen och fikat men det var med jackor på. Vi hjälptes åt att bära in pelargonerna härom dagen och nu står de i fönstren och de token börjar blomma om. Jag har varit på Hemköp och hämtat banan-kartonger som de ska vara i under vintern. Vi bär ner dem i förrådet och så vattnar vi dem
1 ggr/månad ungefär fram tills det är dags att ta upp dem i mars.

Vi var till Växthuset i Tullstorp i går. Jag funderar nämligen på hur jag ska ha det på balkongen nästa år. Vi ska ju skrapa och måla och sätta upp markisen då och jag vill ha fler blommor och fint där sedan. Växt-mannen (mycket vänlig och tillmötesgående) ägnade en lång stund åt att diskutera med mig hur vi kan göra. Han gav mig en hel del ideer och så snart det är målat ska jag åka dit och köpa vildvin eller en Clematis samt några marktäckande, plantera dem i en stor fyrkantig kruka och låta dem klättra på en spalje på västra väggen och så några ett-åriga hängväxter som ska sitta i blomlådan på östra väggen. Vi hade ju blomlådan på balkongräcket i år men det var inte så lyckat för den skuggade de pelargoner som stod under.

I morgon är det måndag igen och då börjar Åkes tredje vecka i Lund. Hittills är allt bara fint och resandet fungerar utmärkt. När Kicki kommer i början av november ska hon ha skjuts från och till tåget i Lund och jag hoppas det går att ordna så Åke kan få sin behandling i anslutning till den tiden. Annars har ju faktiskt jag också körkort och kan köra henne men det skulle kännas kul för honom om han också kunde följa henne till tåget. Det blir ju inte så ofta vi träffas.

Nu ska jag ta en omgång med dammtrasan igen och kanske också anfalla balkondörren med fönsterputs. Jag såg just att det behövs.

Inga kommentarer: