torsdag 11 oktober 2007

En vecka till den 18/10

Vad är det som är så märkvärdigt med 18/10 då? Jo, då kommer mitt minsta gullebarn med sin blivande man på sitt första besök här i vårt nya hem! Oj, vad vi längtar! Visserligen blir det kort men intensivt för de ska vara hemma senast 21/10 på kvällen för de ska jobba båda på måndagen efter. Men det sägs ju att underbart är kort så vi får väl vara glada för att de alls har kunnat ta ledigt och åka ner hit. Det är ju faktiskt nästan 100 mil enkel resa. De tänker sig visst en resa till Puttgarden på fredagen medan Åke är i Lund. Vi får se om jag följer med.

I dag är det tvättdag och jag har tagit med Åkes täckjacka och när den torkat ska den impregneras. Det får man väl ta som ett tecken på att den kalla årstiden närmar sig. Jag hörde på nyheterna att det troligen skulle bli snö i södra Norrland och ev. också halt. Hoppas alla familjens bilar är försedda med bra däck så det inte händer nåt tråkigt så här första "vinterdagen". Konstigt att tänka att det är så stora skillnader men landet är ju långt. Här har vi halvklart med höga moln och just nu, kl. 09.02, är det 12,5 grader varmt. Undrar vad Sundsvall har?

Jag tänker varje dag på att vi hade tur som flyttade ner hit. Tänk om vi bott kvar i Sundsvall när Åke fått sin diagnos! Då skulle han vara tvingad att bo i Umeå under veckorna och då har nog jag blivit skvatt galen. Det är jobbigt nog nu när han är borta 4 timmar varje vardag. Behandlingen och resorna har börjat påverka honom nu. Han är så trött när han kommer hem så han måste lägga sig och sova. Tur att han inte har svårt för att sova. Han somnar nästan genast han lagt huvudet på kudden. Efter någon timma vaknar han och är piggelin igen.
Jag försöker fördriva tiden med att ta en promenad på åtminstone 30 min, helst 1 timme om ryggen är OK. Jag får skäll varje gång jag kommer till min massör/sjukgymnast för jag är så stel i nacken och skuldrorna. Hon har förbjudit mig att sitta vid symaskinen och jag ska också begränsa tiden vid datorn. Därför blir det inte bloggat varje dag. Jag har fått order att lägga mig och vila samtidigt med Åke, sätta igång TNS-apparaten och slappna av. Det är inte så lätt men när det funkar är det skönt.

Nu är det tid att gå ner och "byta på" tvättmaskinen och lägga Åkes jacka i tumlaren.

Inga kommentarer: