måndag 14 april 2008

F....n! Alltid är det nå´t!

Som sagt vad - alltid är det nå´t. Jag satt och sydde och gladde mig åt de sköna slantar jag skulle få för de snart klara klänningarna och - POFF - så slutade overlockmaskinen fungera. Är det inte så att man kan skrika åt att det alltid är lika dant. När det går som bäst händer det något riktigt trist. Lite tur hade jag dock för när jag ringde Husqvarna i H-borg var reparatören där på sitt vanliga besök som inträffar var fjortonde dag men det gällde att komma snabbt om han skulle ha tid med den idag. Vi slängde oss i bilen med maskinen i högsta hugg och var inne i H-borg City på ny rekordtid. (Nä, vi körde inte för fort.) P-plats fanns alldeles utanför butiken och jag skuttade in med den trilskande maskinen och den togs omhand. Jag sitter nu och väntar på besked om den är klar för avhämtning i morgon f.m. och hur mycket hela kalaset går på. Jag bad dem se till att den blir rengjord och smord samtidigt. Hoppas det inte blir så dyrt för min kassa är skral. Jag återkommer med rapport om utgången.

Annars är det en hel del att vara glad åt. Solen strålar och det är 15 grader varmt i skuggan. Åke håller på att måla balkongen och det blir så fint. När färgen torkat ska vi lägga på ny, grön, gräsliknande matta och sätta ut stolarna och bordet. När vi kan slå klorna i någon medhjälpare (Kent eller Palle) ska vi sätta upp vår nyköpta markis och sedan, om ett par veckor, är det dags för pelargonerna att flytta ut på taket. Ev. ska jag komplettera med några klängväxter och något annat trevligt, hallon eller smultron vore inte så dumt och en gräslökstorva. Plocksallad också kanske.Det kommer att bli superfint där ute. Skynda er alla att komma ner och hälsa på och beundra var "trädgård".

Tomatens hus har öppnat (äntligen) och i morgon, i samband med hämtningen av overlocken ska vi åka dit och hamstra och sedan ska här frossas i underbara, nyplockade, saftiga tomater. Vi brukar köpa en stor påse små, gula och röda som man äter som frukt och en stor påse stora som vi har i och till mat. Mums, det vattnas i munnen vid tanken på den ljuvliga, söta smaken. Närmaste granne med tomaterna har hemägg så vi stannar nog till där också och köper en påse. Och så blir det nog en tripp till fiskaren för inköp av nyfångad strömming som heter sill härnere och är större än den norrländska strömmingen. Tänk vilken fest vi kan ha sedan - omelett på färska ägg med nystekt strömming och färska tomater till. Välkomna att komma och smaka.

Inga kommentarer: