måndag 28 april 2008

Nu är festandet över!

Nu är det gjort. Åke har fyllt 70 med ståhej och festivitas. Han har fått massor av hälsningar både via post och via mail. Det har också kommit bud med flera vackra blomsteruppsättningar.

Ungarnas överraskning fungerade till full belåtenhet. När det ringde på dörren sent på onsdagskvällen var Åke övertygad om att det var några vänner som kom tidigt och hans min när våra barn stod utanför och skrattade, var obetalbar. Snacka om fågelholk. Vi hade en trevlig kväll med många glada skratt och många "minns du". På torsdagen (dagen D) bjöd de oss på Landskronas bästa restaurang med bubbel och god mat. Även där blev det många skratt och mycket bus. På hemvägen busade Kent och Mia som i gamla tider och vi trodde de blivit barn på nytt. Bl.a. knöt Kent fast Mia i en port med banden i hennes jacka och när hon drog för att komma loss blev knuten bara hårdare och hårdare. Men till slut lyckades mamma få lös lillan så hon kunde följa med oss hem. Efter frukost på fredagen for de hem igen för Kicki skulle med ett plan till Mallorca på lördag morgon men det sägs ju att underbart är kort, så vi fick vara nöjda med de trevliga stunder vi hann med.

Några timmar efter att ungarna åkt kom Hedmans från Mora och de hade med sig en stor kartong med presenter till födelsedags"barnet". Det var en skruvdragare/borrmaskin, en multimeter och ett digitalt skjutmått. Ja, allt det Åke önskat sig fanns i de olika paketen i den kartongen. Hela eftermiddagen jobbade Åke och Palle med förberedelserna för att sätta upp vår markis och det innebar även en tripp till Clas O. i Väla. Till middag bjöd vi på en fisk som bara finns att få tag på i vattnen mellan Borstahusen och Ven. Den heter Skrubba och är en plattfisk.. Lördagen tillbringades till stor del i bilen eftersom vi for till Puttgarden i och för inköp av diverse alkohol. Den kvällen blev det pizza till middag för ingen av oss var pigg nog för att laga riktig mat. På söndagen satte Åke och Palle upp markisen och det blev så bra. Den dagen lagade Ingrid och Palle maten. På eftermiddagen försökte Palle och jag, med hjälp av den scart-special-kontakt och sladd jag köpt, få igång digitalkanalerna på TVn i sovrummet men vi fick tji. Det var för svag signal för att det skulle gå så det var bara att ge upp så länge. För att svälja besvikelsen (!) tog Palle, Ingrid och jag en promenad runt fågeldammarna och tittade på alla fåglar som kommit.

Efter en tidig söndagkväll är det nu måndag och Hedmans har åkt hemåt igen och det blev så tyst och tomt. Eftersom vi nu har haft folk här i nästan en vecka ekar det nästan mellan väggarna och det stod bara två kaffekoppar på brickan när vi nyss drack förmiddagskaffe på balkongen. Nu ska jag ta itu med kavajen till den brudutstyrsel jag ska ha klar till i juli och i morgon ska vi åka till Stoff och Stil i Malmö och hämta prover på linnetyger. Jag har fått en beställning på en linneskjorta till min frisör och han kommer om några dagar för att välja färg.
Åke har gått ned till våra hyresvärd för att lämna tillbaka parkeringstillståndet vi lånade för Kents och Palles bilar, och han skulle köpa med sig en kanelkrans till dem som tack. På så sätt har vi smörjt dem inför nästa lån av garageplats till Benkes och Monicas bil under deras tågcharter-semester i slutet av juni.

Nu strålar solen från molnfri himmel och det är 22 grader varmt i skuggan så jag skall ta mig en promenad innan jag börjar jobba. Det är nog bäst att smeta lite solskydd på näsan annars lär jag lysa som en fyr i kväll.

Inga kommentarer: