måndag 20 juli 2009

Än är det inte över

Ja, tandläkarbesöken är inte över ännu, om det nu var någon som trodde. det. Att Åkes skulle dit några gånger till var ju klart sedan tidigare men inte att jag skulle behöva sitta där o gapa fler gånger. Men jag har tandvärk! Jag vet inte om det beror på att tänderna håller på att vänja sig vid att vara en mindre i överkäken, eller nåt sånt. Kan tänder vänja sig förresten eller håller jag på att förmänskliga dem? Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Det gjordes ju en grundlig undersökning av min tandstatus med röntenplåtar och allt när jag började som ny patient på Tomas Lowertons klinik. Kan det ha uppstått ett hål så pass stort att det gör ont på den korta tid som gått? Ja, i vilket fall som helst måste jag nog ringa och be att få den högra sidan av överkäken besiktad igen.

I går fick vi främmande från Övik/Tjörnarp. Christer o Lisa kom på en snabbvisit. Christer reste hem till Tjörnarp redan i morse, för sotaren skulle komma tidigt i dag och besikta skorstenen på stugan. Lisa stannade och hon o jag tog färjan över till Ven beväpnade med matsäck och en nyinköpte vinflaska. Regnet hängde i luften när vi lämnade Landskrona hamn men på Ven sken solen skönt. Vi tog bussen från färjläget i Bäckviken upp till Tycho Brahe-museumet som ligger mitt upp på toppen av den MYCKET backiga ön. Där besökte vi det underjordiska observatoriet, kryddträdgården och de övriga anläggningarna som utgjorde museumet. Mycket intressant. Sedan hittade vi en egen rastplats utanför trädgårdsmuren och där slog vi oss ned, packade upp, korkade upp och lät oss väl smaka. Att sitta där i solskenet med havet framför fötterna och med Glumslövs backar i fjärran var inte helt fel. Nej, tvärtom, det var så skönt. Inga människor inom hör- och synhåll, bara fågelkvitter och vindsus.

Vi fortsatte sedan att promenera runt på ön och hittade en silversmedja där det fanns underbart vackra och roliga smycken. Vid sådana tillfällen är min plånbok extremt glad för att jag är nickelallergiker. Tyvärr hade Lisas plånbok inte samma tur. Den utsattes för ett allvarligt anfall med avmagrande som resultat. Men de smycken hon köpte var verkligen fina. När vi tröttnat på traskandet tog vi bussen tillbaka ner till färjläget där vi köpte varsin stor strut av Hven-glass. Den tillverkas i den lilla glassfabriken bredvid hamnen och är underbart god. Jag tog bl.a. fläderglass och WOW var ordet. Därefter gick vi ombord på färjan, ringde Åke och beställde hämtning i hamnen och sedan var det slut på utflykten. Lisa tog tåget till Höör där Christer skulle hämta henne för vidare färd till Tjörnarp. Precis när Åke lämnat av henne vid stationen bröt åsk- och regnvädret ut och det var en blöt man som kom inplaskande här hemma sedan. Han hade så klart inget paraply i bilen just idag så han hann bli riktigt våt bara på den lilla sträckan från gatan och till porten.

I morgon kommer Kent, Maria och Kevin förbi igen. Nu är de på hemväg efter Frankrike-turen. Denna gång ska de övernatta i Landskrona och eftersom det brukar vara ont om parkeringar på vår gata har Åke talat med chefen på OK-macken så de får stå där med husbilen över natten. De har godsaker med hem till oss från Calles i Burg. Calles är en konkurent till Bordershop i Puttgarden och jag har varit inne på deras hemsida och bestämt vad jag/vi vill ha, så Kent har fått en önskelista av mig. I morgon ska jag höra med dem om de vill ha pannkaka till middag när de kommer. Det blir nog ganska sent, Kent trodde vid 20-tiden, så de kanske bara vill ha te o mackor. Nåja, det visar sig med tiden. Sen får vi se om de vill ha frukost här hos oss innan de far vidare mot norr på onsdag morgon. Vi ska försöka komma ihåg att skicka med tröjan Kevin glömde här när de var på nerväg.

Nu är klockan 22.15, tandvärken har mildrats av Alvedon och mina ögonlock börjar hänga på halv stång. Dags att sluta.
Nattinatt

Inga kommentarer: