fredag 14 mars 2008

Trött

Ja, idag är vi trötta både Åke och jag. Vi var på "utflykt" igår, till Puttgarden i Tyskland. Och varför far man till Puttgarden över en dag? Jo, för att bunkra alkohol billigt. Kl. 0720 kom min kompis Marie hit och vi klättrade genast in i vår bil och for iväg. Vi tog vägen över Öresundsbron och efter 24 mil var vi i Rödby hamn i södra Danmark. Kl. 1015 gick färjan till Puttgarden och efter en kaffe (Åke) och en delad liten flaska vin (Marie och jag) och varsitt smörrebröd var vi i Tyskland 1100.

Pråmen Border Shop ligger precis vid hamnen så det var det bara att ta en vagn och ge sig in och trängas med alla andra alkoholshoppare. Marie och jag hade bra shoppinglistor att gå efter så vi var snabba och Åke var mest ute och gick eller satt i bilen och läste en tidning. Han prickade dock tiden perfekt och infann sig vid kassan när det var dags att ta hand om inköpen.

Eftersom allt flöt på så bra var vi klara att åka med färjan tillbaka redan kl. 1300 och på de 45 minutern överfarten tar, hann vi med "middag" på schnitzlar och vatten (!) inför de 24 milens resa hem. Sedan vi släppt av Marie och hennes last hemma hos henne i Häljarp var vi hemma och med allt det inköpta lyckligt inlastat i hallen, vid 17-tiden.

Reskostnad med broavgift (vi har rabattkort), färja t.o.r. och bensin blev 1436 SEK och det delade vi jämt av mellan oss och Marie. Frånsett att man måste räkna en sådan resa som tvådagars eftersom man är slut dagen efter, så är det en kul grej att göra och så har man "lite" vin och öl hemma inför stundande 70-års fest och alla sköna sommarkvällar på balkongen.

Nu ska jag gå och brygga en balja kaffe och bjuda min man på och sedan ska vi trippa ner till apoteket i centrum och hämta ut de mediciner som behöver fyllas på i förrådet. Eftermiddagen kommer nog att gå i TV-tittandets och korsordslösandets tecken skulle jag tro. (Och en eller annan tupplur.)

Inga kommentarer: