torsdag 27 mars 2008

Hurra!

I dag är det torsdag efter påsk och vi har en målare här! Han ringde i tisdags och frågade om det var vi som ville ha ommålat och tapetserat i sovrummet och det var det ju. Han kom efter en stund och vi diskuterade färger och tapeter och på onsdagen målade han tak och snedtak och spacklade väggarna och i dag håller han på att sätta upp tapeter. Det blir SÅ fint!

Förra torsdagen tog vi tåget till Göteborg och där på centralen stod Peter och hans son och sonsambon och väntade på oss. Vi åkte ut till Källnäs-Jörlanda och upp till deras fina villa som var upplyst av lampor och ljus och såg ut som en mindre herrgård. Marie tog emot på trappan och vi kände oss så välkomna. Vi packade upp i deras sovrum som vi fick låna över helgen och sedan blev det bubbel till välkomstdrink. Middagen serverades i matsalen och där blev vi sittande till kl. 02.30(!) och jag minns inte när jag var uppe så länge sist.

På fredagen skulle det bli snöstorm och det kom fem snökorn men det blåste en hel del. Åke och Peter for och hämtade Sofia (dotter i familjen) och lillebror Fredrik. Två verkligt trevliga ungdomar de också liksom storebror Daniel och hans sambo. Vi åt middag tillsammans hela gänget och delar av sällskapet satt visst uppe tills det nästan var morgon. Tyvärr fick jag ett värkskov och vi la oss rätt tidigt men jag blev tvungen ta en Temgesic för att kunna somna.

På lördagen åkte vi på utflykt i det tidvis vackra vädret. Vi besåg Tjörn och Orust och var till en affär som hette nåt med Gök och därför kallades för Gökis. Där hittade jag en del smått och gott att köpa. Sedan for vi till Maries syster Eva och packade upp vår matsäck. På kväller kom ett par goda vänner till värdfolket och vi åt middag tillsammans. Men min värk hade inte gett sig riktigt så Åke och jag gick till sängs vid 22-tiden.

Söndagen var solig och fin och vi gick en promenad ner till båthamnen och stranden och det var rent ljuvligt väder. Marie och jag fortsatte till Peters föräldrars hus för att fylla på fågelmat i alla deras fågelstugor. Sedan var det dags att sparka igång stora TV-n och titta på konståkningsuppvisningen. Tråkigt nog hade Peter fått känning av sin gamla ryggskada så han var rätt down men han och Åke slöade och hade nog en bra dag ändå. Åkes rygg bråkar ju för det mesta så det passade honom bra.

På måndagen var det dags att packa inför hemfärden. Vid 12.30-tiden körde Peter in oss till Centralen och strax före 17 var vi hemma igen. Precis när vi kommit in genom porten brakade regnet loss och det övergick senare i snö men eftersom marken var varm så låg inget kvar till nästa dag.

En lång historia som kan göras mycket kortare: En toppenhelg i ett toppensällskap på en vacker bit natur. Vi ser fram emot att få ha Marie och Peter här som våra gäster under Landskrona-karnevalen i juli.

Nu ska jag gå och sätta på en balja kaffe och bjuda min gubbe och målaren på. Jag undrar förresten om Peter kanske känner till vår målare. Han heter Roger Jeppson och har spelat fotboll i GAIS några år. Jag får fråga honom vid tillfälle.

Inga kommentarer: