söndag 11 maj 2008

Otroligt! Vilket väder!

Klockan är snart 17.30 den 11 maj 2008 och det är 22,6 grader varmt i skuggan. Vi har korsdrag genom fönster och balkongdörr och ändå kan man inte ha kläder på sig. Vi går omkring i tunna bomullsskjortor och shorts. Och så här har det varit hela veckan. Ja, kanske inte riktigt lika varmt för det har gått att promenera i solen men det gick inte i dag för då har man nog fått solsting.

Jag har ägnat början av veckan åt en linneskjorta till Joakim, min frisör I fredags provade han den och den är perfekt, nu ska jag bara göra det värsta jobbet - sy knapphål. Tvi vad jag tycker illa om det.

I torsdags em kl. 17.10 mötte jag Sandströms för en middagsbjudning på vår balkong. Vi hade en mycket trevlig kväll hopträngda därute. Det gick nämligen inte att sitta i köket för där gassar solen in på eftermiddagarna och jag hade dessutom ugnen igång för jag bjöd på inbakad kassler med örtost mellan skivorna. Till det hade vi bara en sallad för ingen ville ha något kraftigare.
Vid 21.30-tiden körde Åke ner dem till busstationen (han hade bara druckit saft hela kvällen) och när han kom hem igen satt vi ute på balkongen ytterligare en timme och pratade och bara njöt av livet.

I går, lördag, for Åke upp till Thulinfältet och jag promenerade omkring och tittade på alla loppisar som finns i stan men det var mest skräp så plånboken blev kvar i fickan. Medan jag på hemvägen stannade för att titta på svanfamiljen med sex ungar som bor i S:t Olofs sjö, ringde Karin Ekvall och bjöd oss på grillkväll tilsammans med att annat par som heter Annki och Lasse. Vi gick upp till dem vid 17-tiden, de bor bredvid gamla vattentornet, och där blev vi kvar halva natten nästan. Vi hade knytis så jag hade gjort en bamnsesalld och dressing och köpt diverse drickbart. I dag har vi inte gjort något, nästan. Jag har sytt ett par panelgardiner till sovrummet och Åke har fixat en gardinstång men det får väl anses som småpyssel mest. Nu är det middagsdags och jag tänker ta en tallrik fil med müsslie och Åke vill ha aprikoskrämf. Man klarar inte något mastigare i denna värme. Sedan blir det nog tidig kväll tror jag. Som tur är så ligger inte solen på sovrumsfönstret på eftermiddagen/kvällen utan det blir ganska svalt och skönt där. Så hejdå bloggen för denna gång.

Inga kommentarer: