söndag 28 september 2008

En intensiv vecka har gått.

Den snart gågna veckan har varit intensiv. På måndagen var jag till vårdcentralen då jag inte klarade av värken i knät längre och var tvungen att kolla så det inte var någon spricka eller nåt på knäskålen. 10.30 på VC, undersökning, röntgenremiss, klar på röntgen 12.30, åter VC, röntgensvar 13.30. Läkaren var bekymrad över all vätska jag hade i knät och kallade in fler läkare och de diskuterade fram och tillbaka om de skulle tappa ut vätskan men kom fram till att det var bäst att avvakta för en tappning skulle kunna orsaka inflammation. Phu, jag har hört talas om hur det känns att tappa ett knä på vätska och det ville jag slippa. Klockan 14.15 var jag hemma igen. Nu har knät blivit mycket bättre och nästan hela "vattenpåsen" har försvunnit.

Tisdagar är målardagar och det vill jag inte missa för det är hur kul som helst. Mitt nyckelhål med ett öga som tittar in är klart nu och jag funderar på att sätta snygga krokar i rad i nederkanten och ge den som julklapp till nåt av barnbarnen som har egna bostäder.

Onsdagen var upptagen med tvätt på förmiddagen, massage efter lunch och kl. 13.30 kom de efterlängtade d.v.s. Kent, Maria, Emelie och Kevin. Jag hade gjort en riktig gammaldags köttgryta med rotgrönsaker och så hade vi glass med frukt och grädde och chokladsås som efterrätt. Detta med anledning av att Kevin skulle fylla 10 dagen efter. Han fick som vanligt skedar av mig och en samlarbil av Åke. Men den lille stackaren har ett sår långt upp i näsan och helt plötsligt började han att blöda som bara den. Han stod i duschrummet en lång stund och Maria och jag turades om att hjälpa honom. Till sist stannade blödningen av och han kunde sätta sig och äta. När Maria och Åke ätit for de ner till Apoteket och köpte blodstillande vadd att stoppa in om det skulle börja blöda igen. Kent ägnade sig åt min Dumma Dator en stund och sedan for de vidare mot Bryssel. Sedan var det bara disken kvar men min diskmaskin av märket Åke är så bra så det är aldrig några problem.

Torsdagen ägnade Åke sig åt flygplanet (ovanligt, eller hur?) och jag började på Kaksmulans fuskpäls.

Fredag eftermiddag hade jag tid för klippning hos Joakim. Han är verkligen duktig och fattar genast vad man menar och omvandlar det så det blir så bra. Jag är helnöjd med resultatet.

På lördagen ägnade jag förmiddagen åt att förbereda kvällens middag och vid 14-tiden for vi och köpte blommor och så gick jag på eftermiddagsfika hos Lone och JohnJohn, den lilla hunden jag skrämde när jag föll. Han hade förlåtit mig och lade sig på soffan så nära mig han kunde och ville bli kliad på magen. Kl. 16 hämtade Åke mig och jag dukade och klädde om och 17.00 kom våra gäster, Lars och Karin Ekvall. Efter att avätit smördegsinbakad kassler och sallad slappade vi en stund med kaffe och Wienetta glasstårta och sedan for vi till Landskrona Teater för att avnjuta LillBabs sista show. Den var bra och hon for fram på scenen som om hon just fyllt 17 i stället för 70. Hon serverade oss en blandning av gamla godingar som publiken kunde sjunga med i och lugna, fina balladliknande sånger skrivna bl.a. av Lars Forsell. Hennes band bestående av bas, trummor och elorgel var också en fullträff. Orgelspelaren sjöng dessutom bra i en duett med LillBabs. Och trummisen inspirerade Åke så han satt och trummade med hela tiden och sa att han längtade efter att spela igen. Vid 22-tiden var vi hemma.

I dag, söndag, ska vi bara slappa och ta det lungt. Kent, Maria och Kevin kommer förbi på hemväg men de har tillbringat natten på Scandic i Malmö och har en riklig hotellfrukost i magen när de kommer så det blir bara en snabbis med utbyte av kramar innan de far för de ska hinna hem till S-vall till kvällen.

Phu, de var en vecka det! Nu börjar nästa men den blir nog jämförelsevis lugnare. Hoppas jag!

Inga kommentarer: