tisdag 2 september 2008

Att kursa är tröttsamt

I lördags morse kom en taxi och hämtade mig kl 8 och ni som känner mig vet att det inte är min favorittid på dygnet. Men så var det. Han körde mig till tåget för vidare befodran till Lund och Scandic Star Hotell. Där hade Reunatikerförbundet kurser i diverse rörelser. Jag valde stavgång och fotgympa. Efter fika och byte till träningskläder valde vi stavar och gick ut i solen. Och vi stavade och gick mer eller mindre bra. Sedan var det fotgympa-lektion och den som tror att det rör sig om att sitta på en stol och vifta med tårna har helt fel. Fotgympa innebär att träna hela benet från lilltån upp till låret. Man var riktigt svettig när det var avklarat.

Efter lunch började allt om igen med stavar och fötter och sen var det vila före middagen. Den skulle serveras kl. 19 men lyste med sin frånvaro ända till 20.15 för att alla skulle hinna beställa och få diverse fludium som ej ingick i kursavgiften. Så när maten kom var den friterade potatisen brännhet medan hjortköttet och såsen var halvkallt. Och de stackare som beställt diverse dietmat fick vänta ännu längre!

Efter maten var det "samkväm" men det var vi några stycken som tog uppe på Monica Einarssons från Ystad rum, där vi satt någon timme och pratade och skrattade till varsitt glas vin. Natten fördrevs sedan med filmen Pearl Harbor och med att snurra runt i sängen fram till 4-tiden då jag äntligen somnade. Kl. 7 väcktes jag av min inre klocka och söndagen som var om möjligt ännu soligare och varmare, gick till på samma sätt som lördagen med tränande och skrattande.

Kring kl. 14.30 skulle taxibilarna dyka upp för att alla skulle hinna med sina respektive tåg men tji fick vi. De kom med spridda skurar och stämningen blev allt mer nervös och hetsig vartefter klockan gick. De som skulle med Stockholms- respektive Karlstadstågen hade det värst. Jag var inte orolig för jag hade ju många tåg att välja mellan som går med omkring 10 min. mellanrum. Dock hann alla med fast en del hade 5 min på sig när de kom till Lunds central och fick springa till tåget. Klockan 16.25 var jag hemma och Åke, den gullegubben, väntade med middag.

Jag ramlade i säng och sov ovaggat till i går morse, då jag ringde vårdcentralen och gnällde över min onda hälsena. Jag fick komma till läkar 10.30 och hon undersökte och skrev ut antiinflammatorisk medicin till mig. Hon tyckte jag kunde ta det lite lungt några dagar men träna hälen genom att böja och sträcka upp och ner med foten.

I dag, tisdag, har jag varit på målarkursen och vi hade också utställning med öppet hus på skolan. Det var rätt mycket folk som kom och beundrade våra verk! Nu har jag nyss kommit hem därifrån och är hungrig, törstig och trött. Det är dags att koka potatis och ta fram strömmningsflundrorna och efter maten blir det kaffe till Rapport med väder och sen får vi se om det finns mer att titta på på tv idag. Just nu känns det som om det ska var något riktigt spännande och intressant för att hålla mig från sängen.

Inga kommentarer: