söndag 10 maj 2009

En vecka kvar

Nu har vi gått in i sista veckan. Nästa söndag vid den här tiden, kl.10.36 lokal tid, har vi bra precis starta del två av hemresan med Lufthansa från München.

Väderprofeterna har haft rätt i sina prognoser - det blev varmare. Mycket varmare! Det är officiell temperatur vid Pafos flygplats 21+ men här uppe i bergen där det är totalt vindstilla och solen ligger på för fulla muggar, är det faktiskt 29+ i skuggan redan. Vi sitter nere i trädgården under parasollet och njuter av livet. Vi har precis lyckats med konststycket att rensa ur filtret till fiskdammen, spola ur slangarna och få igång reningen igen. Det behövdes, för i detta väder växer slamm och äckel till med ljusets hastighet och det blir syrebrist åt fiskstackarna. Nu undrar vi bara vad vi ska göra med inomhusakvariet. Det låg en liten död fisk vid ytan i morse och vattennivån har sjuknit betydligt. Jag har mailat Nina och frågat om, och i så fall, vad vi ska göra. Det vore ju synd om fler fiskar dör.

I morgon ska vi flytta ner i gästavdelningen igen. Jag vill dammsuga och torka golvet, damma mattor och tvätta fönster och grundligt städa duschrummet innan Nina kommer hem. Hon ska få krypa ner i en renbäddad säng i ett nystädat sovrum. Ingen tvätt att ta itu med, mer än den hon har med sig. I köket har Åke sett till att alla skåpdörrar slutat gnälla och det ska bli kul att se om hon märker det.

I morgon ska vi också köra ner till apoteket och beställa de tuber med en variant av Voltaren som jag vill ha med mig hem. Den billigare varianten, av en konkurerande tillverkare men med samma verksam substans i, kostar hälften mot Voltaren här nere och i jämförelse med Voltaren i Sverige är prisskillnaden ännu större.Så jag tror jag köper med mig fyra tuber förutom den påbörjade jag redan har. De överlever bra i kylskåp enligt apotekaren.

Nu ska jag gå ner och kolla hur köttgrytan jag planerar att servera till lunch, mår och sedan blir det solstolen under parasollet igen. Snart är vi hemma i regn och rusk igen och det gäller att samla på sig så många solvitaminer som möjligt denna den sista veckan i Marathounta.

Vi ses och hörs framöver.Bye.

Inga kommentarer: