fredag 22 maj 2009

Fredag/klämdag eller?

I dag är det nog klämdag, eller hur? I går var det Kristi flygare och i morgon är det lördag, så det känns riktigt "klämmigt". Men jag väntar post, bläckpatroner, och behöver dem IDAG! Och så väntar jag svar från supporten för ett bokföringsprogram. Och jag behöver också det snarast eftersom jag håller på att deklarera åt Tomas Danielssons bil.rep.firma Chrydes. Han har anstånd med inlämning av deklarationen eftersom vi var utomlands när det skulle göras. Och nu har det uppstått problem. När min gamla hårddisk crashade tappade jag all bokföring från tidigare år. Som tur var hade jag papperskopior på balans- och resultatrapporten från 2008 så jag kan få in ingående balans. Men det tog slut på bläcket när jag skulle skriva ut årets rapporter och nu kan jag inte få ut dem på skärmen ens. Därför har jag skrivit till supporten om hjälp. Om de inte svarar måste jag göra om hela rasket på ett annat program och ta ut rapporter där men då måste jag ha bläck för det går inte att ta ut på skärmen i det programmet. Håhåjaja, alltid är det något.

Och så är jag trött som f-n. Jag var dödstrött i går och la mig, och somnade också, tidigt. Tidigt för att vara jag alltså. Jag tror klockan var 20.30 ungefär. Men så vaknade jag vid tre-tiden och kunde inte somna om. Åke var också vaken, så vi tog en kopp fika och en macka och han somnade så sött men inte jag. Efter nån timme steg jag upp och duschade och tvättade håret och sedan satte jag mig och trasslade med ovanstående program.

Så fort affärerna öppnar ska vi ut och handla för vi får gäster i kväll. Lars och Karin Ekvall kommer hit vid sex-tiden och då ska jag bjuda på: drink Afterglow (alkoholfri eftersom Lars kör), 1/förrätt Seranoskinkrullar med färskost, 2/huvudrätt Grillad kalvrygg med ugnsbakade grönsaker och pressad potatis, 3/dessert Tiramisu. Drycker: till 1+2 Bengt Frithiofssons Primitivo 2006, till 3/ Sandemans port och kaffe. Lars får genomgående Cola light för det är hans favvo-dryck. Maten låter krånglig och fin men är enkel att tillaga och det mesta kan förberedas i god tid. Jag ska duka riktigt festligt med vit duk och vita servetter, mammas gamla tennljusstake och vår fina servis med vårblommor på. Och då får det bli enkla, släta glas för jag tror inte Lasse Åbergs dekor passar riktigt i stilen.

Jag måste nog ta en liten tupplur också någon gång under dagens lopp för annars blir nog värdinnan "kortvarig" i kväll. Förresten tror jag att jag tar den där tuppluren nu. GÄSP, hejdå.

Inga kommentarer: