fredag 12 juni 2009

Uj så länge sedan!

Ja, nu har jag slöat igen med mitt skrivande och fått bassning av läsare. Förlåt, förlåt! Och så hade jag blandat ihop höger och vänster på ett av korten i förra inlägget. Det berodde så klart på vänstertrafiken, så det så! Men det är rättat nu.

Denna vecka har varit intensiv, minst sagt. I måndags var jag på bussutflykt med FF (firbomyalgiföreningen i Landskrona). Vi åkte från skolan där vi håller till kl. 08.30 med nosen mot Hovdahla slott där vi fikade medhavda mackor och kaffe/te. Tyvärr var slottet stängt på måndagar (!) så det blev besvikelse nr. 1. Därifrån styrde busschaffören mot Åhus som är en underbar liten sommarstad men inte i ösregn. Där kom besvikelse nr. 2. För det var ju klart att det började regna när vi närmade oss den stan. Vi snabbade oss genom regnet till den asiatiska krog vi hade beställt lunch på. Några gick via Konsum för att inhandla strumpor till kalla fötter och några köpte paraplyer. Till slut satt vi dock alla församlade vid matbordet och smaskade i oss av diverse kinarätter. Maten OK men inte mer.

Efter maten blev det lite fönstershopping och sedan kilade vi ner till den s.k. glassbåten i hamnen för efterrätt. Men glass smakar inte alls så gott när man fryser och kurar ihop sig under en markis för att inte bli plaskblöt av regnet.

Sedan åkte vi till Degerberga där det fanns möjlighet till fika och jag tror de flesta köpte varmt kaffe eller te för att värma sina frusna kroppar. Jag tog kaffe och en liten kaka och det kostade 34 (trettiofyra) kronor. Snacka om turistpriser! I Degeberga finns ett friluftsområde som heter Forsakar. Det är en bäck som rinner fram mellan höga branter klädda med bokskog. Går man tillräckligt långt uppför kommer man till ett liten vattenfall. Några av de spänstigaste gick hela vägen upp dit men inte jag. För efter traskandet i regnet inne i Åhus tyckte min rygg inte om mig alls. Jag gick ungefär halvvägs men sedan föreslog någon att vi skulle vända och tacksamt gick jag tillbaka med c:a hälften av deltagarna. Det låg dessutom massor av blöta löv på stigen så man fick gå och spänna sig så man inte halkade nerför branten, ner i bäcken. Sedan körde vi hemmåt och var åter vid skolan vid 18-tiden. Totalt sett hade vi roligt med många skratt men det hade säkert varit ännu bättre om vädrets makter varit på vår sida. När Åke hämtade mig berättade han att det varit en strålande dag i Landskrona. Typiskt!

På tisdagen hade vi sista målarkursdagen och på onsdagen var det officiell avslutning på terminen med underbart god apelsintårta och kaffe. Träffen avslutades med allvarligt snack om hur verksamheten skulle organiseras i framtiden. Troligen får vi två vakanser i styrelsen, sekreteraren ska börja jobba längre tid och orkar då inte med föreningsjobbet också och kassören är inte frisk och ska av bl.a. den anledningen inte fortsätta. Under sommaren ska jag gå igenom FFs laptop för att sortera upp skrivelser o. dyl. och Kerstin K. ska gå igenom räkenskaperna för att underlätta för den som ev. ska ta över kassörssysslan.

Torsdagen, i går, var värst på hela veckan. 11.00 jag till tandläkaren, 13.30 jag till sjukgymnasten, 14.40 Åke till ögonläkaren för laserbehandling av H öga, 15.30 jag till distrikssköterskan för div. blodprov. När jag lämnat av Åke vid sjukhuset körde jag ner till posten och skickade iväg ett liten paket innehållande en Skype-telefon till Mia. Jag hade köpt den till min dator men den ville inte funka riktigt, troligen beroende på att jag hade en annan telefon som också går på Skype-programmet. Sedan körde jag till vårdcentralen och när jag var klar där körde jag tillbaka till Ögon-mottagningen. Då hade Åke ännu inte kommit in till läkaren så det var bara att gå ner och slanta in mer i P-mätaren. Men där hade jag tur. Vid bilen bredvid stod en dam som skulle åka och hon gav mig sin biljett som varade ända till 18.10! Även små sparade slantar ....... När jag kom upp till mottagningen igen, kom läkaren just och hämtade Åke och jag fick följa med för att se hur laserbehandling går till. Jag fick ett par skyddsglasögon på mig och sedan började han skjuta laser skott in i Åkes öga. Han berättade att det var mindre än en mm att sikta på, för om han träffade gula fläcken skulle det orsaka omedelbar blindhet! Det gäller också för patienten att hålla ögonen helt stilla, vilket inte är så lätt. Han konstaterade också att Åke har starr på det oopererade öget och satte upp honom på väntelista till operation.

Till slut, vid 16.30-tiden, var det klart och jag kunde stoppa in Åke på passagerarplatsen och åka till en tjej, där jag skulle hämta pelargoner och krukor. Jag hade sytt diverse saker till henne och hennes dotter och vi kom överens om att jag skulle få blommor och krukor som betalning eftersom dottern jobbar som florist och skulle kunna ge mig mycket för pengarna. Jag fick 4 stora hängpelargoner i de mest fantastiska färger och flera ytterkrukor varav två är riktigt stora och stiliga. Därefter var vi slutligen klara med dagen och kl. 17.30 c:a var bilen nattad i garaget, Åke placerad framför TVn och jag kunde slå mig ner i fåtöljen med stickningen.

På torsdagskvällen började det storma och regna och det har fortsatt hela natten och i dag är det likadant. Det viner runt huset, träden står som pilbågar och regnet öser ner. Vart tog sommaren vägen, undrar vän av årstidsordning. Blev den kvar på Cypern tro? Jag känner faktiskt för att vända om och åka ner dit igen även om det är förskräckligt varmt där nu. Men hellre det än detta eviga regnande. Nu står det dock i tidningen, att någon väderprofet har sagt, att vi ska få en fantastisk sommar efter midsommar men - Fan trot! sa Rellingen. Man får väl leva på hoppet kanske.

I dag, fredag 12/6, ska vi åka på apoteket och hämta ut ögonsalva till Åke och Tradolan till mig. Sedan ska vi köra upp till henne som jag fick blommorna av och låna ut vårt Bropass till Öresundsbron. Hennes son ska köra henne och hennes man till Kastrup på lördag, för de ska åka till Kroatien och hälsa på mannens släkt och det blir ju en hel del billigare om man har Bropass.
Och vid 13-tiden kommer Marie Olsson för att få hjälp med en klänning som det är något fel på vid halsen. Jag hoppas det är något lättfixat! Sedan ska vi hoppas det är slut på jäktet för denna gång och att helgen blir lugn trots eländigt väder. SMHI påstår nämligen att det ska blåsa och regna större delan av lördag och söndag. Tur det är tak på huset och att det är varmt och gott inne. Jag tror jag ska passa på och baka en limpa och kanske även några muffins idag. Det är mysigt när det doftar nybakat i hemmet. Som gubben sa: "Inget luktar som mors bak!"

Nu ger jag mig för denna gång. Ska försöka var duktigare med att skirva lite varje/varannan dag i fortsättningen. Ha det gott alla, så hörs vi framöver.

1 kommentar:

inghem sa...

Ja Uj så länge sedan.Även om utflykten var kall o blöt så verkar Ni haft kul och vad skönt det måste varit att komma hem. Håll ut så kommer sommaren och vi med den förhoppningsvis.
Kramar till Dig och Åke från Ing.