torsdag 25 juni 2009

V26

Måndag:
Åke och jag hämtade Bonnie Poldin kl. 07.15 för avfärd till Borgeby skors rea och sedan vidare till Stoff o Stil. Både Åke o jag fann snygga, sköna skor men på Sos var det bara Bonnie som handlade. På hemvägen körde vi in till Center Syd i Löddeköpinge och tittade på utbudet i en lågprisaffär som heter Engelbrektsboden. Där trodde jag att jag gjort ett fynd i form av en tunika men den satt som en säck. Jag provade mindre och mindre storlekar men när jag kom ner till L, som satt bra på ryggen var den jättekonstig. Rynkningen som skulle sitta under bysten, satt mitt på och det såg inte klokt ut så det blev inget köp för mig. Bonnie däremot hittade en snygg blus för en mycket liten penning.

Tisdag:
Klockan 15.30 resp. 16.00 hade Åke och jag tider hos Tandläkaren i Malmö. Eftersom jag hade en del ärenden att uträtta först åkte vi hemifrån redan vid 13. Först gick Åke till bibblan och lämnade tillbaka fyra ljudböcker som jag lånat och samtidigt gick jag till den väskaffär där min kompis Marie O. jobbar. Hon fyller femtio år denna vecka och ska ha fest på lördag men, av anledning som jag återkommer till, kan vi inte åka dit och gratta henne. Jag lämnade alltså in presenten på hennes jobb istället så hon åtminstone får den.

Sedan körde vi till Stoff o Stil för under natten hade jag löst problemet med nytt tyg över stora fåtöljen så nu visste jag vad jag skulle köpa. När vi väl var där hittade jag tyg till en festklänning att ha i höst och ett linne att ha nu.

Så bar det av till Tomas Tandis. Men efter att framgångsrikt följt Gullan P. Söderlund (GPS)s anvisningar genom centrala Malmö. kom vi fram till en bro som var avstängd! Vårt mål låg precis på andra sidan av kanalen men för att komma dit skulle vi alltså försöka hitta runt på alternativa vägar. Gullan blev yr i chipsvindlingarna och gastade: "Rutten räknas om!" hela tiden och till slut fick vi stanna och fråga ett par vägarbetare om hjälp. Som tur var, var vi ute i god tid så vi kom fram med en bra stund över att varva ner på.
För mig var besöket hos tandis inte så traumatiskt. Hon gjorde en noggrann undersökning med röntgen av alla tänder och tandrötter, hittade bara ett litet hål och lite tandsten men runt roten till den tand som jag vet är död, såg hon begynnande inflammation. Alltså måste jag få den rotfylld snarast. Hu och fy vad kommer att göra ont! Både i mig och i min plånbok!
Åkes tandisbesök var mycket mer smärtsamt än mitt. Jacob drog de tre resterande rötterna i främre överkäken och han fick lov att sy en del även denna gång. Sedan kom tandteknikern och bestämde hur bryggan ska utformas.
Efter avslutade behandlingar för denna gång fick vi båda nya tider på tisdag i nästa vecka kl. 14.

Onsdag:
Bonnie och jag hade bestämt att hon skulle hämta mig kl. 09.30 för att vi skulle spela minigolf med några andra från fibroföreningen. Minigolf och jag! Nåja, det blev en trist historia. Jag slog bort mig så klart men det var inte värst. Det var en liten bortskämd tös med i vårt sällskap och hon och hennes mamma brydde sig inte om de regler som gällde varför stämningen blev lite tråkig. Bonnie, jag och Monica J. bröt efter några hål, fikade med de andra och gav oss sedan iväg åt olika håll. Bonnie o jag åkte hem till henne, där jag lyckades koppla in hennes trådlösa bredband och telefon! (De´ du Kent - tekniska mamma!)

I dag är det torsdag och jag ska ta det lungt, gå till min massör och bara softa resten av dagen.
På lördag kommer Hedmans för en helg i L-krona vilket är anledningen till att jag inte ska gå på Maries fest. Marie och jag kom fram till, att vi kan ses när som helst men Hedmans träffar vi inte så ofta, då avståndet är något längre till oss från Mora än från Häljarp. Vi funderade på att passa på när Hedmans är här, att ta vår bil och åka över på Ven men en koll av vad det kostar gör att vi ändrat våra planer. Det kostar 1.270 kronor för en bil med chaufför och tre passagerare! Vi gör nog en annan utflykt i stället som inte tömmer plånboken totalt.

Och sedan kommer denna vecka att vara slut, Fortsättning följer om resten av vårt liv.
Ha det så skönt i sommarvärmen som äntligen kommit så hörs vi senare.

Inga kommentarer: