torsdag 10 december 2009

Julmarknad och julavslutning

Tisdag morgon. Väckarn började väsnas kl.05.00!! Men ingen idé att klaga, det är självförvållat.
Åke och jag hämtade Lone kl. 6 och John John som skulle stanna hos Åke. Lone o jag tog tåget till Svågertorp där bussen väntade. Eftersom jag hade skrivit till bussbolaget och bett om att, om möjligt, få sitta längst fram till höger där det brukar vara lite större utrymme för benen, fick vi de bästa platserna i hela bussen. Via färjan Rödby-Puttgarden och ett tvåtimmars stopp vid varuhuskomplexet Citti Grosmarkt (där jag köpte födelsepresent till Emma) kom vi slutligen vid 14-tiden till gamla stan i Lubeck. Staden brandbombades till ruiner under 2:dra världskriget men man har byggt upp den igen som den var, så husen ser ut att vara urgamla men är restaurerade från grunden under slutet av 1940- och början av 1950-talet. Den stora kyrkklocka som under branden rasade ner ur tornet, ligger kvar på golvet där den föll. Den gamla stadsdelen är mycket vacker och jag vill verkligen åka tillbaka dit i sommar.


På julmarknaden i Lubeck.

17.15 lämnade vi staden och vände åter mot norr. Så klart var färjan försenad c:a 20 min så när vi kom till Svågertorp såg vi bakdelen på det tåg vi skulle med, försvinna i fjärran. Alltså fick vi vänta in nästa tåg som bara gick till Malmö men tåget hem skulle ansluta perfekt. Jo pytt, när vi kom till Malmö var det samma scen igen - vi såg bakdelen på "vårt" tåg försvinna. Det var bara att sitta där och vänta i nästan 40 min! När Åke o JJ hämtat oss vid Landskrona station och vi kört Lone o JJ hem, placerat vår bil tryggt i garaget och promenerat hem, var klockan 23.59. Och inte kan man ju somna direkt heller, utan jag låg vaken till 3!
Lone på färjan på hemvägen.

På onsdagen var det dags för julavslutning på FF. Jag och min fikagrupp hade ansvar för förtäringen, så det var bara att masa sig upp och skärpa till sig. Vi hade en tevlig stund tillsammans och jag fick en julstjärna som tack för att jag ställt upp som jag gjort under den turbulenta period som gått. Eftersom jag är allergisk mot just julstjärnor (!), gav jag den i smyg till Marie Olsson. På eftermiddagen kom kaksmulan och slutprovade sin kjol och väst och dressen var perfekt. Jag hade bokat tvättid på eftermiddagen för att tvätta linnetyget jag ska sy en skjorta till frisör Joakim av, så dagen försvann utan chans till vila. På kvällen var jag totalt uppskruvad igen och sömnen lyste med sin frånvaro rätt länge men när jag slutligen somnade
sov jag skönt ända till halv nio i morse.

.
Julavslutning i FF.

Idag har jag postat Emmas födelsepresent och vi har fått våra influensavaccineringar.
Jag har också fått en riktig överraskning! I posten låg en anvisning om ett brev som var för stort för brevlådan. Vi for och hämtade det på Hemköp och det innehöll en vinst till mig från Allersförlagens tidning Chic. Jag hade öppnat en lucka i deras Tomtekalender, svarat på en enkel fråga och sänt in svaret OCH JAG VANN.! En riktigt snygg modepryl, en aftonväska.

Den är i guldfärgad metall med dito axelrem. Wow,så glad jag blev!

Nu ska jag gå på Nobelmiddag iklädd nattlinne och aftonväska. Vilken syn!!!

Inga kommentarer: