lördag 5 december 2009

Äntligen

Sådär ja, nu känns det som om jag har hittat ordtråcklarlusten igen. Den har verkligen legat i träda men det har inte trådtråckande. Jag har sytt klart och postat Ingrids skjorta, klippt och sytt en skotskrutig kjol med tillhörande väst till vår kaksmula och slutligen sytt ett hundtäcke till grannens valp.

Tysklandsresan blev JOBBIG. Jag hade sett fram emot att strosa runt i den lilla, gamla, kullerstensbelagda småstaden Burg och titta på deras julmarknad. Men tji vad vi bedrog oss - det ösregnade hela dagen. Vi lämnade Landskrona vid 9-tiden på morgonen och kom fram efter några timmar i bil och på färja. Vi gick och tittade i alla alkoholbutiker Kåre och Gunder kände till och, förutom lunchen som vi åt tillsammans, satt vi mest i bilen och tryckte. Sällskapet bestod av Gunder, Kåre, Åke och jag i en bil med släp och tre grabbar i en lånad Mercabuss. Kåre hade lånat den av en kille som han kände som jobbade på Malte Månsson (Mercasäljare) i Sundsvall. Den killen är vår ena svärson, Mias man! Snacka om liten värld ibland

Båda ekipagen fylldes med fludium, så det var lite oro i ledet inför återkomsten till Sverige. Allt gick dock bra, grabbarna satte av oss här hemma omkring 21.30, innan de fortsatte den långa resan norrut. Dagen efter lämnade Kåre tillbaka den lånade bussen till Mias Thomas med kommentaren: "Jag har sovit i samma säng som du!" Thomas blev rätt snopen, berättade Mia.
Vår behållning av dagen var en vit BiB, en röd BiB,en flaska julesnaps och en flaska mörk rom.

På måndagen 30/11 avåt 16 av oss i FF sedvanligt julbord. Denna gång på Scandlines färja Aurora. Allt som ska finnas på ett julbord fanns och det mesta smakade bra. Tyvärr var inte Jansons frestelse riktigt god. Den kunde i alla fall inte tävla med Mias. På tisdagen var det målarkurs och på onsdagen hölls årets sista månadsmöte. Föredömligt snabbt avklarat - bravo ordförande Salwa! Torsdag. fredag och lördag har ägnats åt att, förutom att sy, köpa, slå in och förpacka julklappar till våra kära i norr. Nu har vi även varit iväg och postat paketen och även de julkort som ska gå med snigelpost. Skönt - nu kan jag sluta tänka på det. Jag har också köpt en klapp till min älsklingsgube. Han tror inte han ska få något, då jag gav honom en hög vita t-tröjor för ett par veckor sedan och sa att det var en julklapp i förskott. Men när jag var in på Dressman i går, satt hans favorittröja där men i annan färgkombination. Jag kunde inte göra annat än köpa den. Jag tror han blir glad.

Nästa vecka blir också fylld aav händelser. Måndag lunch med FF på rest.Basilika, tisdag julmarknad i Lübeck med Lone (bussresa) och onsdag julavslutning på FF. Onsdagens förtäring är jag och min kaffegrupp ansvariga för. Det blir glögg med tillbehör, snittar med lax, rostbiff, kalkon och julskinka, Julmust, vatten, pepperkakshjärta med ädselost, fikonmarmelad och valnöt, kaka och kaffe. Låter väl rätt gott, eller hur. Eftersom vi har en salig blandning av nationaliteter bland medlemmarna i vår förening, måste man tänka på att ha valmöjligheter.
Jag ska försöka komma ihåg kameran, så jag kan visa er lite bilder.

Nu är det slut för idag. Tjingeling.

Inga kommentarer: