torsdag 13 september 2007

Bröllopsdag

I går, den tolfte september, firade Åke och jag att vi varit gifta i fyrtioåtta (48) år. Sedan vi avätit en rikligare frukost än vanligt gick Åke ut och kom hem med tolv mörkröda rosor åt oss.

Efter att jag, som vanligt på onsdagarna, tränat och fått massage, åkte vi till Gammeleksgården och åt lunch. Vi satt i en gammal f.d. torpstuga med bjälkar i taket och gamla möbler. Det var två män som ägde och drev restaurangen. Den ena var från Kalix och den andre från Åsele. Han som serverade oss var mycket trevlig och det var han som tog fotot på oss. Han berättade att han bakade allt bröd själv. Både mat- och kaffebröd. Och snacka om kaffebröd! Där fanns en uppsjö av kakor som såg ut att komma ur mormors kakbok. Finska pinnar, bondkakor och drömmar bl.a. Vi åt varsin smörgås på müsslebröd, Åkes var överfylld med räkor och diverse tillbehör och min med en hel driva gravad lax och gravlaxsås därtill. Det var supergott och så mycket. Vi blev proppmätta och orkade inte ta ens den minsta lilla kakan till kaffet.
Middagen blev ost och kex och frukt med rödvin till på vår egen balkong där vi blev sittande ända tills solen gått ner bakom takkanten och det blev för kyligt i luften.

I dag har solen lyst hela dagen och temperaturen har legat mellan 16 och 20 grader. Nu är det middagsdags och jag ska göra min man sällskap i köket. Jag hör att han är och rotar i frysen. Bäst att kolla vad han tänker koka ihop.

Inga kommentarer: