onsdag 26 december 2007

Annandag Jul

Lugnt, stilla och ganska skönt faktiskt. Så klart saknar vi våra barn och barnbarn men vi har talat med dem i telefon på julafton och de verkar överleva även utan oss. Kent med familj tillbringar helgen i stugan, Kicki och P-O har alla barn med respektive hemma och Mia och Tomas höll på att värma upp badtunnan när hon ringde. De två "små" var hos sin pappa Torbjörn och Micke skulle äta middag med sin pappa Benny och farföräldrar och sedan komma till Mia en stund. Han skulle hem rätt tidigt för han skulle köra nästa dag på förmiddagen och behövde sova.

Vädret har varit grått men ganska varmt, mellan 3 och 7 grader, hela helgen och i går blåste det som bara den. Vi har tagit promenader varje dag och hann också med en i går innan det började storma som värst. Som vanligt har man väl ätit lite för mycket trots att vi medvetet har dragit in på det mest fettbildande. Fast Ris ála Malta fick vi ju lov att ha förståss annars hade nog Åke blivit ledsen. Lutfisken klarar han sig utan men inte maltan. Julklappshögen var lagom tunn, den bestod av två paket. Jag gav Åke 3 par av de speciella stumpor han önskat sig och som han tyckte var för dyra för att ha råd med och han gav mig det jag önskat mig. D.v.s. ett abbonemang på Låna-och-läs på Bokia. Så efter middagen försvann jag in i en bok och Åke in i hobbyrummet.

Om vädret fortsätter vara så här trist blir det nog inga längre utflykter. Det är inte så kul att åka omkring när dimman hänger lågt över trätopparna och radion varnar för svår halka i Skåne. Hoppas alla de våra håller sig hemma i dag och inte åker ut och kör i onödan. Det ska visst vara ännu halare vid södra Norrlandskusten. Ja, Micke måste förståss ut men han är så van och bra chaufför så om inte någon idiot kör på honom och taxin så ska det nog inte vara någon fara.
I alla fall kan inte vi göra något och jag tänker följa min terapeuts råd: "Det räcker att bekymra sig en gång för sånt som hänt och inte två gånger, genom att grubbla på sånt som kanske kan hända." Klok kvinna och så skönt att prata med henne.

Nu är det dags för mat igen och i dag blir det potatisgratäng och tjälknöl och svartvinbärsgelé.
Mums. Och sedan rätt in i boken igen.

Inga kommentarer: