tisdag 19 februari 2008

Tisdag 19/2 2008

I söndags var vi bjudna till Lund för att,tillsammans med den kvinna, Eva Gamstedt, som var min stolsgranne på planet hem från Lanzarote, göra en sightseeingtour i Lunds gamla stad. Vi tog buss och tåg och Eva mötte oss på perrongen i Lund. Vi såg oss omkring på Lundagård, där snödroppar och vintergäck fyllde de gröna gräsmattorna, på Unviersitetsområdet och slutligen i gamla domkyrkan. Eva hade läst på ordentligt och vi fick mycket intressant information om allt. I domkyrkan finns ett 600 år gammalt ur som två gånger per dygn spelar en truddelutt och visar de tre vise männens resa till det nyfödda jesusbarnet. Vi tog plats framför uret, fulla av förväntan och det hela tog 1 minut! Det kändes som en antiklimax. Det kan ju inte hjälpas att vi jämförde med medeltidsuret i Prag som är MYCKET större och "uppvisningen" är mycket längre och det är långt fler figurer som "knatar" runt.

Efter rundturen gick vi hem till Eva och hennes man Bengt och intog en riklig lunch på diverse smörgåsar, vin, öl, kaffe eller te. Tyvärr hade hennes man inte möjlighet att gå med på promenaden för han har astma och efter att ha rökt hela sitt hittillsvarande liv, har han också kol. Efter en trevlig dag kom vi så hem vid 18-tiden grundligt trötta.

I går var jag till min frisör och nu börjar vi få fason på min nya frisyr. Under tiden gick Åke och handlade det vi behövde för att kunna bjuda Kent på en god middag. Han kom vid 18.30-tiden på en blixtvisit på sin väg till ett seminarium i Malmö. Han hade så mycket att förbereda inför detta att han inte kunde stanna så länge, så vid 21-tiden for han vidare. Underbart är kort, eller hur?

I dag sitter jag pall vid symaskinen och försöker hinna med att sy ett par byxor och en tröja till mig själv mellan alla brud- och balklänningar som jag har beställning på. Jag ska ju någonstans också hinna trycka in mina egna kläder till Mias bröllop/Emelis studentexamen som är i början av juli. Men än så länge känner jag mig inte jäktat utan bara inspirerad.

Nu är det fikadags och sen dags för symaskinen igen.

Inga kommentarer: