lördag 9 augusti 2008

Åter har en vecka gått

Jaa, en vecka äldre och inget visare! I går, fredag, var Marie Olsson hit och hade med sig en väninna som behövde ett par nya västar/tunikor till den utlandsresa hon ska åka på nästa lördag Så på måndag ska vi åka till Stoff o Stil i Malmö och köpa tyg till dessa. Snacka om att ta på sig jobb! Jag har alltså mindre än 5 dygn på mig att sy två plagg. Som tur är så har jag redan mönster i rätt storlek ritade. Hon har nämligen samma storlek på överkroppen som jag har fast hon är minst 15 cm kortare. Nu återstår att räkna ut hur mycket jag ska ta betalt. Det blir dyrare än vanligt för henne eftersom det är så bråttom.
Marie hade med sig en klänningen jag sydde i fjol och hon vill ha den avkortad från hellång till knälång. Hon ska också åka på semester nästa lördag och vill ha med sig den klänningen. Men det är ju lätt fixat.

Mitt linsäventyr blev en sorglig historia. Jag hämtade linserna förra måndagen och det var inga problem att sätt in och ta ut dem den första dagen men redan på tisdagen blev det problem. Jag fick nästa inte i den vänstra och när jag sedan skulle ta ut dem efter x timmar fick jag inte ut den högra. Jag petade och tryckte efter konstens alla regler men icke. Till slut fick Åke ta förstoringsglaset och titta om den var ute utan att jag märkt det. Men så var inte fallet. Jag försökte en stund till men gav upp efter att Åke spolat ögat med massor av droppar och det inte tyckts hjälpa. Då promenerade jag ner till Synsam och där var det en vänlig optiker som tittade mig noga i ögat. Hon kunde dock inte se någon lins så troligen spolades den bort av alla dropparna. Men vart tog den vägen? Jag har krupit runt på knä överallt och sökt men den är som borttrollad.
Nå, hur gick det med ögat då? Jo tack, det är rött svullet och rinnande ännu nästan 4 dygn efter trasslet i fråga. På torsdag ska jag åter till linsoptikern i Väla och lämna tillbaka grejorna för jag vill inte ha allt detta bökande mera. Det blir nya glasögon för mig i stället men inte förrän jag varit hos ögonläkaren och kollat min gula fläck. På måndag har ögonavdelningen i Landskrona öppnat igen efter semestern och då ska jag ringa och kolla om de fått in remissen och hur länge jag måste vänta på att få tid hos dem.

I dag skiner solen och det börjar så smått bli varmare. Det var bara 12 grader i morse och kroppen är inte van vid så svalt väder men nu har termometern makat sig upp till 20 igen och livsandarna börjar vakna. I dag har jag motionscyklat för första gången efter brännskadan och det gick bra. Det stramar fortfarande lite i såren men inte värre än att det fungerar ok i alla fall. Det kändes så skönt att få börja komma in i ordentliga vanor igen. Det är otroligt vad snabbt man tappar i kondition. Förut kunde jag köra 8-10 km på ett svep men nu var jag svettig och matt i benen efter bara 4 km. Det gäller nu att ligga i och inte slöa till för att få upp flåset igen och gärna överträffa de tidigare resultaten.

I onsdags var vi i Tjörnarp och firade nyår med Christer och Lisa. Vi har ju firat nyår tillsammans i så många år att vi tycker traditionen ska vidmaktshållas även om datumen numera, på grund av avståndet, varierar. I fjol var det nyårsafton den 12 januari och i år blev det alltså den 6 augusti. Lite sent men mycket trevligt. Christers bror med fru var med på firandet och han hittade den gamla skolklockan, så det blev tolvslag, champagne och allmänt pussande efter kostens alla regler. Något matta körde vi så hem efter frukost på torsdagen som sedan gick i slöandets tecken.

Nu ska jag sätta mig och sy en skjorta till mig själv av det giraffmönstrade tyg jag fick av min bror för några år sedan. Det ska bli så kul att se hur den blir. Jag tänker ha den till svarta eller vita linnebyxor och svart linne. Bilägger en bild senare. Men först ska jag ta en fika på balkongen med min Åke. Det är bäst man passar på mellan regndagarna. Det är ju snart riktig höst.

Inga kommentarer: