söndag 19 april 2009

Påskdagen

Mottot för dagen är JÄSP! Påskafton är tydligen för cyprioterna vad nyårsafton är för oss. Det smälldes raketer hela kvällen och halva natten och vid midnatt började kyrkklockorna ringa och det fortsatte de med i 30 minuter. Fram till 2-tiden var det ett tjoande och raketande i byn, så jag gav upp försöken att somna och låg och läste istället, Åke hade somnat redan innan det började och han sov ostört genom det hela. Konstigt men inte ens kyrkklockorna väckte honom. Jag var orolig för Bella som är så rädd för smällande o sånt men hon var lugn. Jag var ner och tittade till vofsarna och de låg lungt och sov i sina korgar.

Jag låg som sagt och läste. Jag hade hittat Kajsa Ingemarssons "Lyckans hjul" i biblioteket. Den handlar om tre grannfruar i en liten sovort och deras nyinflyttade, kvinnliga granne som är så mystisk. Den boken var så skön. Inte dramatisk alls utan bara skön. Den var absolut inte händelselös men fortskred i ett lungt tempo och jag kunde inte lägga den ifrån mig förrän jag sett hur det gått för de tre. Om ni inte läst den så gör det!

I morgon är det dags att hämta de första gästerna och vad roligt det ska bli! Deras flight landar vid 12-tiden och vi hämtar dem i Larnaca. Sedan får vi se hur vi fördriver veckan. En dag ska vi i alla fall till Secret Valleys golfbana och äta lunch. M o L-O har golfskor o sånt med sig om de skulle känna för en runda där. Nina har berättat om hur vackert det är i den dalen och jag har sett bilder över området i en stor flygfotobok som ligger i biblioteket och det ser så dramatiskt ut.

På andra sidan motorvägen från golfbanan sett ligger den plats där Afrodite steg upp ur havet. Det är några stora klippblock som ligger som utkastade en bit från stranden. Sägnen säger att om man simmar tre varv runt det yttersta blocket får man evig ungdom. Vi får väl ta med baddräkterna om vi skulle få för oss att simma.

Jg har varit i kontakt med Austrian Airlines angående vår resväska som gick sönder under flygningen hit. Vi anmälde det vid ankomsten och fick en skaderapport som vi skulle visa upp vid avresan. Men det slog mig att AA kanske inte hade personal på flygplatsen den okristliga timme vi ska fara (mitt i natten!) så jag mailade till Cypernkontoret och sedan ringde en tjej och berättade att jag kunde ta med mig väskan till en affär i Paphos och även ta med skaderapport och biljett så skulle vi få en ny resväska av samma typ och storlek som den trasiga. Hoppas det finns någon i lite roligare färg en den tråkmörkgrå det är på denna.

Nu ska jag gå ner och sopa av altanen. Det ramlar/blåser ner skräp där hela tiden och man måste hålla efter annars blir det drivor av cypressbarr och olivträdsblad att "vada" genom. Sedan blir det solstol ett tag. Jag ska ta med mig kudden ut och försökta sova igen lite av den sömn byborna stal av mig.

Ha det! Bye

Inga kommentarer: