onsdag 15 april 2009

Sval-besök 2. Och 3!

Nja, det är inte riktiga besök, inte inomhus men ändå. Vid utgången till övre altanen är det en liten "smatt" mellan ytter- och innerdörren. Helt plötsligt kom Åke in och berättade att det satt ett svalbo på en taksparre där! Hur i h-sike hade de hunnit bygga ett bo där? Vi hade ju haft den yttre dörren stängd nästan helt hela tiden. Men trots det satt det ett bo fastkletat i taket. Vi lyssnade en stund men hörde inga ljud så vi förutsatte att boet var tomt. Det är klart det kunde legat ägg där men när vi tog ned det var det tomt. Tack för det, svalan lilla. Vi har också sett svalor som flugit hit och dit på balkongen utanför sovrummet och mycket riktigt, där sitter ett svalbo i taket. Men där ser man en svalstjärt sticka ut lite då och då så det är risk för att det finns ägg där, så det boet får sitta så länge. Ska höra med Nina nästa gång hon ringer om hon vill ha bort det eller ha det kvar.

Annars går livet sin gilla gång. Vi latar oss, solar, smygvattnar blommor, kelar med hundar och kisse, kör ner till posten och affären, solar lite mer och tittar på TV ibland. Det ska bli kul med besök ett par veckor nu och sedan har vi ju 11 dagar på oss i ensamhet igen innan Nina kommer hem. Och kan ni tänka er, jag har lite hemlängtan! För första gången i mitt liv känner jag att det kommer att bli skönt att komma hem igen. Inte snart men om c:a en månad. Vi har aldrig varit borta så här länge i sträck så detta är en ny erfarenhet för mig.

I förrgår fick jag en förfrågan på facebook från en amerikansk tjej som heter Greta Aronsson, om jag var släkt med en kvartett Söderlundare som hon tydligen var släkt med. Men nej, det är inte några av våra Söderlundare så vitt vi vet. Hon vet inte så mycket om den svenska delen av sina förfäder så jag har erbjudit mig att forska lite för hennes räkning. Jag har fått hennes farfarsfars födelse-data och och plats och det är en bra början. Jag känner mig riktigt forskarsugen minsann! Eftersom vi bestämt oss för en biltur norrut på sensommaren och då naturligtvis också tar en tripp till Mora, ska jag gå på Släktforskarnas Hus i Leksand (Rättvik?) och snoka på familjen Aronsson/Söderlund.

I dag är det molnigt med bara små blå flikar mellan alla gråa skyar. Precis just nu i denna sekund tittar solen in med en liten stråle i datarummet på vinden där jag sitter och skriver. I går tvättade jag fönstren här och solen kan således tränga in även med små strålar. Vi får se vad vi hittar på att fördriva denna dag med för aktiviteter. Kanske en tur till posten eller bara krypa upp i soffan eller sängen med en bok/tidningar.

Ha det bra alla glada! Bye

Inga kommentarer: