onsdag 8 april 2009

Regn, HURRA! Samt fortsättning på tekniktrubbel och svalbesök.

Visst låter det knäppt med hurra för regn? Men det känns så skönt med lite svalka mellan de strålande soldagarna. Och så får naturen en skvätt vatten också, vilket kan behövas.

Följetongen om de tekniska problemen fortsätter och det börjar nästan bli löjligt nu. I måndags satt vi och väntade på en seriestart på Animal Planet, när alla kanaler utom gratisdito försvann. På tisdagen kom en faktura från distributören och jag skypade Nina och då visade det sig att hon glömt lägga in den räkningen på autogiro. Hon skyndade sig genast betala och jag kollade men icke! Inga kanaler där inte. Jag ringde MultiChoice och kollade och de hade fått in pengarna och kopplat på kanalerna igen. Men då visade det sig att den tillhörande boxen är utbytt mot en bättre och jag kunde på inga villkors vis hitta de önskade kanalerna. Ny skypning till Nina. Hon förslog att vi skulle ta kortet med till den som de köpt boxen av. Det var nu i morse och eftersom det är onsdag blev det bråttom, för då har alla bara öppet fram till lunch. Så in i bilen och iväg.

Åke är så duktig på vänstertrafik nu men eftersom han är pedant när det gäller parkering körde in i smeten och fram till en parkering som vi beräknade låg ganska nära affären ifråga. Åke stannade i bilen och jag travade glatt iväg men det var betydligt mycket längre än vi trott och när jag äntligen kom fram hade de stängt hela dagen. Gissa om jag var glad! Men det är inget att göra åt. I kväll ska jag se om jag törs ge mig på dvd-spelaren och titta på någon film. Men f-n vet om jag vågar.
För -
samtidigt med kanalfakturan kom det ett brev till Nina o Gunnar från skattemyndigheten som ska vara besvarat före 30/4 och de kommer hem 15/5. Upp till skypetelefonen igen och Nina sa att de ju visst deklarerat innan de for. Hon kontaktar deras revisor som vill ha brevet faxat till sig och - trallala - faxa är väl ingen konst så jag ner i PC-rummet, startar faxen och sätter igång att sända. MEN den vill inte sända. Den ringer så snällt upp mottagaren, papperen åker iväg men när sändningsrapporten kommer står det - Sändningen ej komplett genomförd. Jag försöker igen. Och igen. Och igen. Då ger jag upp, ringer revisorn som absolut måste veta vad som står i brevet och då skriver jag av det och mailar det istället. Eftersom hon inte hört av sig så gick det nog bra att göra så. Phu, men ni kanske förstår varför jag gruvar mig för att ge mig på dvd:n.

Kameran förresten. Den funkar om man med milt våld petar undan linsskyddet. Den tar bilder som vanligt och det är ju huvudsaken, så om den fortsätter så, får den leva tills vi kommer hem.

I brist på Animal Planet så har vi haft ett eget naturäventyr. Vi hade bakdörren mot trädgården öppen en stund, för sedan regnet slutat blev det underbart solsken igen. Vi är varnade av Nina att man inte kan ha altandörren öppen för det händer att det flyger in svalor men att de var så dumma att de flög in i det mörka TV-rummet genom bakdörren trodde vi inte. Men joodå. En svala far in över våra huvuden och sedan blev det en dans. Stackarn blev så klart stressad och hittade inte ut. Jag öppnade fönstren så hon skulle ha alternativ men hon bara fnattade runt mellan väggarna. Vi beväpnade oss med (jag) en sopkvast och skurkäpp och (Åke) med håven till fiskdammen och så försökte vi i första hand hindra den från att ta sig längre in i huset. Hundarna gömde sig på varsitt håll, Bella i köket och Winnie kröp ner i sin korg med tassarna över nosen. Men Missi katt var pigg och snodde runt med ögonen på fågeln. Så pågick det väl i drygt en kvart men slutligen hittade den stackaren det öppna fönstret och friden var återställd.

Nu har vi ätit middag både vi och djuren och vi ska slå oss ner med kaffe och se om vi törs göra ett försök med dvd:n. Håll tummarna. Resutatet rapporteras senare.
Bye

2 kommentarer:

Unknown sa...

Haha jag kan se framför mig hur du och morfar försöker få ut den stackars fågeln =)

Emelie sa...

Hahaha, jag håller med Anneli; att jag kan se framför mig hur ni försöker få ut fågeln, med sopkvast och håv i högsta hugg, haha! Vilken syn det skulle varit! =D