fredag 18 juli 2008

Ösregning fredag med inget att göra


Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Usch och fy! Ute regnar det som bara den och inne är det mörkt och trist. Jag har ont i mitt ben efter dagens omläggningar så det är ingen idé att försöka lägga sig och sova bort en stund. Det gör det för ont för. Strykningen är klar, allt på brudutstyrseln är klart, det jag tänkt sy till mig själv är klart och nya draperier och kuddvar och duk till arbetsrummet har jag också sytt klart. Det är tur det finns TV och olästa böcker.

Åke bygger på sina flygplan, speciellt på det som ska till Ängelholms flygmuseum, så han verkar rätt nöjd med livet just nu. Jag tror jag ska gå och försöka lura på honom en kopp kaffe fast det bara är 1 timma och 40 min sedan vi åt lunch. Ibland är han så petig med tider så man kan bli galen och ibland spelar det ingen roll alls när vi fikar eller äter. Det skulle vara bra om vi kunde enas om tider. Men det är egentligen en bagatell, har man inget värre att gnälla över får man väl vara nöjd, det är bara jag som HAR TRÅKIGT just nu.

Men snart brakar det löst igen med gäster och jag längtar dit, faktiskt. Först kommer Eva och Janne Noreús från Norrköping den 28/7 men det är bara på en snabbvisit, ingen övernattning vad jag vet nu. Den 30/7 kommer Gunilla och Bodo Raupach från Sundsvall och det blir övernattning men jag vet inte hur länge. Den 1/8 kommer Erik och Gerda Schlüter från Köpenhamn på lunch (som i och för sig antagligen blir både lång och våt om jag känner danskarna rätt). Det vore kul om Raupachs är här då för jag tror de fyra skulle passa bra ihop. Vad jag vet än så länge är det sedan tomt på gäster fram till den 9/9 då Åkes kusin Ingrid och hennes man Bertil kommer från Bergsjö. De blir här c:a en vecka och det blir toppen.Då har vi tid att visa dem runt både här i stan, på Ven, i Helsingör och kanske även ta en tripp till BottleShop på andra sidan Öresundsbron eller kanske ända till Puttgarden. Men vi får se vad de är pigga på och vad de orkar. De åker tåg och vi ska hämta dem i Lund. Det är otroligt vad billigt det är att åka tåg om man är ute i tid. De betalar 256 kr var för resa t.o.r. Hudiksvall-Lund!

Jag har kollat hur det ser ut med tågresor i jul och nyår. Vi har funderingar på att åka upp till Dalarna till Hedmans, men det är rätt dyrt och till sådana helger lär inte priserna gå ner. Vi vill helst inte ta bilen om vi kan slippa men bensinen skulle "bara" gå på c:a 1.500 och tåget skulle, om dagens priser står sig, kosta c: 2.200. Nåja, tiden får visa vad det blir. Fast ska vi åka tåg måste vi nog boka snart för annars finns nog inga platser kvar.

Nä, nu var det det där med fika. Jag gör ett försök att locka ut lejonkungen ur hans håla.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej
Kan berätta att vädret i Norge inte heller var något vidare, men nu är vi hemma igen och har solen med oss. Om trippen kan du läsa på www.swedhawk.wordpress.com
HaDe tills vi syns!

\\Lars